SvenskaDiablo intervjuar Blizzard

jessemccreeI samband med releasen av Reaper of Souls fick jag (Naknut) chansen att intervju de tillresta utvecklarna på Blizzards kontor i Stockholm. Tanken från början var att jag skulle intervjua Jessie McCree och Dave Adams. Men på grund av problem med flyg fanns bara en av dem på plats.

  • Har ni varit i Sverige förut och vad tycker ni om landet?

Jag har aldrig varit här förut. Jag tycker att det är trevlig. Ni har mycket fin arkitektur och staden är väldigt vacker. Titta bara ut genom fönstret. *Jessie pekar mot fönstret i det lilla konferensrummet vi sitter i* Sen tycker jag att det ska bli väldigt kul att gå på releaseeventet ikväll och förhoppningsvis träffa lite Diablo fans.

  • Hur ser en typisk dag på Blizzard ut?

Det är väldigt svårt att säga då den ena dagen inte är den andra lik. Den startar i alla fall med kaffe och sen läser jag mina mail. Sen beror det lite på i vilket stadie vi är i utvecklingen. Om det är så pass sent som vi är nu så är jag på event som dessa. I tidigare skede kan det handla om att designa vapen eller miljöer. Är det senare i utvecklingen försöker vi planera in speltillfällen under dagarna när vi alla sitter och spelar tillsammans.

  • Vad tycker ni om Crusader och den nya akten?

Jag gillar verkligen Crusadern. Varje gång det kom en stor uppdatering till Crusader tränade jag upp en sån till level 70. Så jag känner mig hemma med den. Och jag gillar hur den nya akten blev, jag gillar den lite mörkare stämningen.

  • RoS har en lite mörkare expansion. Varför valde ni det?

Det handlar mycket om spelarnas feedback. Många sa att de ville ha en mörkare ton och det var den största anledningen till att vi valde det.

  • Vart hittar ni inspiration till ert arbete?

Jag är designer så jag hittar inspiration överallt. Jag gillar arkitektur och saker som är väldesignade så inspiration kan komma vart som helst ifrån. Om jag läser något eller ser en film eller vad som helst och jag tänker ”det här skulle vara ganska coolt att ha med i Diablo” så lägger jag fram det för teamet och så diskuterar vi om det är nått vi vill försöka inkorporera.

  • Det verkar som att spelet har fått en mer open world element. Vad fick er att ta det beslutet? (Bontys, Nefelem Rifts adventure mode)

Även det här var feedback från spelare. Det var många som ville kunna teleportera mellan alla waypoints och bara utforska och vi tyckte att det var en bra idé. Vi valde att lägga till bountys för att få något typ av mål för de som inte ville flyta runt helt utan syfte. Vi la till en rotation på vilka akter som ger bounty bonusar för att vi ville att spelarna skulle röra sig runt i flera akter. Bountys är också väldig bra på att visa upp allt som Diablo 3 har att erbjuda.

  • Finns det något ni skulle vilja ändra på eller utöka i spelet?

Vi känner oss inte klara med spelet. Vi har planer på saker som vi kommer lägga till längre fram, men det får vi prata om en annan dag.

  • Om ni kunde göra en legendary, hur skulle den se ut och vad skulle den göra?

Det är en ganska bra fråga då jag har varit med och designat ett antal olika legendarys, så jag vet inte riktigt. Det mesta jag kan tänka mig finns redan i spelet. Med det menar jag inte att vi har slut på idéer. Vi har planer på ny utrustning som kan komma i framtiden.

  • Vilken är din favorit legendary?

Jag gillar alla som finns i spelet. Det finns ingen som jag verkligen inte vill använda eller någon som jag inte vill spela utan. Droppas det en bra legendary kommer jag använda den.