Förändringar i runsystemet

Enligt Jay Wilson är runsystemet det enda systemet i spelet som fortfarande kan och förmodligen kommer att designas om innan releasen. Detta är inget som vi kommer att märka av i betan eftersom runorna introduceras först i den andra akten. Betan kommer som bekant att bestå av den första tredjedelen i akt 1.

I skrivande stund tittar Blizzard på möjligheten att göra om runsystemet så att de olika runstenarna istället för att ge en förutbestämda egenskaper till skills (som beskrivet här) kommer att droppa odefinierade och ges en identitet först när de sätts in i en skill. På så sätt vet man aldrig vilken effekt den upphittade runstenen ger förrän man sätter in den. Slumpmässiga attribut kommer också att läggas till runstenens egenskaper, ungefär på samma sätt som charms fungerade i Diablo 2.

I filmklippet nedan förklarar Jay Wilson hur Blizzard hade tänkt sig och att det inte är säkert att en förändring av runsystemet kommer att ske. Enligt Jay är det nuvarande systemet tillräckligt bra om det nya systemet inte skulle visa sig fungera i praktiken.