Diablo – en räddare i nöden?
Vi skrev tidigare om Diablos 15-års jubileum där man även kunde se en tillbakablick på Diablos historia, från idé till spel och till det stora fenomen som det är idag.
För den som vill veta lite mer om bakgrundshistorien eller bara ha en dos spelnostalgi har den amerikanska spel- och nyhetsajten 1up.com skrivit en intressant artikel om Diablo. Artikeln handlar om hur Diablo och hela dess franchise hjälpte till att rädda RPG-genren i datorvärlden.
När Diablo släpptes 1997 var RPG ett utdöende spelformat till PC. Vad som hände sedan är historia. Här följer ett intressant stycke ur den fyra sidor långa artikeln.
”While this new Diablo project intrigued Blizzard executives — the basic idea of descending a dungeon to hit skeletons and demons had its appeal — they suggested one significant alteration. Bolstered by the reception to Warcraft, Blizzard advised changing Diablo’s combat system from a turn-based one to a real-time one. Funnily enough, Condor co-founder Max Schaefer admitted to Gamespot that the developer initially resisted the suggestion. ”We fought that transition for a long time […] The amount of time we argued about it was totally ridiculous, considering it only took us about three hours to mock the game up in real time,” Schaefer stated. He elaborated how a realtime combat system would make Diablo feel too much like an action game, but he concluded, ”once we started to play in real-time, it became very apparent we were wrong.[…] We just played it in real time and said, ’OK, right then, this is how it’s going to work.'”