Är ekonomin i Diablo 3 på väg åt fel håll?
Diablo 3 Markets har postat en intressant artikel om det rådande läget på den ekonomiska marknaden i Diablo 3. Artikelförfattaren konstaterar att det redan idag, endast tre veckor efter lanseringen, finns tecken på en devalverad marknad där inflation, dvs överflöd på föremål, råder.
Detta medför att föremål som tidigare var värda att lägga upp på auktionshuset, inte säljs lika ofta som förut. Han menar också att den extrema obalans som akt 2 inferno och framåt befinner sig i, uppmuntrar spelare att använda sig av mer eller mindre kreativa tricks för att farma utrustning, snarare än att spela som avsett.
”Fear not though, this is something Blizzard would definitely plan on tackling. However, I do hope that Blizzard don’t just simply close the exploits and move on. They need to do something about the silliness that is Post-Act 1 Inferno, or players will not enjoy the end-game.”
”It is one thing to make the game challenging and fun, and another to allow for the constant and mandatory player deaths through ridiculous amounts of damage in post Act 1 Inferno. Gearing up to me is about killing monsters faster and reducing the chance of dying significantly, not being able to take more than 1 hit from an Act 2 Wasp without exploding in to 5000 pieces, and simply dying in 5 seconds, rather than 2 seconds.”
Några av problemen, bland annat den omotiverade svårigheten att överleva och hitta föremål i inferno akt 2 och framåt, kommer att fixas redan i Patch 1.0.3.