SvenskaDiablo.se provspelar D3 på PS3

blizzardkontorFörra veckan hade jag det stora nöjet att besöka Blizzards kontor för att provspela konsolversionen av Diablo 3. I egenskap av ovan konsolspelare var jag inledningsvis orolig för att inte ha samma kontroll över min spelupplevelse som på PC. Det skulle snart visa sig att min oro var mer eller mindre obefogad.

Under det drygt 90 minuter långa besöket hann jag och Blizzards representanter spela igenom demot två gånger. Till skillnad från PC-betan började konsol-demot med att alla karaktärer var lvl 34. Vi slussades således inte in från lvl1 utan fick kliva in med fullt utrustade karaktärer och samtliga förmågor. Själva demot började strax efter spindelgrottan och slutade vid ingången till Leorics Manor.

inventoryMitt största orosmoment var som sagt kontrollerna. Kunde man verkligen spela ett spel som krävde stor precision och taktisk tillämpning av förmågor med en handkontroll? Eftersom jag inte har ägt en konsol sedan Sega Mega Drive förhöll jag mig skeptisk. 20 minuter senare pustade jag ut då jag insåg hur smidigt Blizzard hade löst interfacet och kontrollerna. Kontrollerna, särskilt de för användargränssnittet, kändes precis så logiska och enkla som man hade hoppats på.

Jag vill nästan gå så pass långt som att påstå att interfacet på konsol ärbättre än på PC. All loot som du plockar upp hamnar i prydliga underkategorier. Små pilar jämför och indikerar om föremålet du hittat är bättre än föremålet du har på dig. En extra bra funktion då looten när man spelar flera spelare på samma skärm är öppen för alla (exakt som i Diablo 2), vilket innebär att man plockar på sig mer ”skräp” än nödvändigt i jakten på godbitarna.

ps3_d3_lh_021Rent gameplay-mässigt kommer även en ovan konsolspelare som jag in i det ganska snabbt. Visst kändes det rörigt emellanåt men det berodde främst på min ovana att hantera fler än två knappar åt gången snarare än bristfällig speldesign. Tack vare dess närstridskaraktär kändes barbaren, till skillnad från exempelvis Witch Doctor, som den något lättare klassen att spela. Smarta funktioner som autoaim hjälper givetvis till när det gäller precisionsarbetet.

Jag informerades också om att föremålen i konsolversionen kommer att droppas enligt ”kvalitet framför kvantitet”-modellen. Ett bevis på detta är att jag under min andra genomspelning hittade hela två legendaries som trots sin låga lvl kändes mer som unika föremål i Diablo 2. Vem vet, kanske har konsolversionen fått sig en slev av den kommande itemization-patchen? Ytterligare en sak som talar till föremålsjaktens fördel är konsolversionens avsaknad av auktionshus.

När jag anlände till Blizzards kontor hade jag ingen avsikt att köpa och spela konsolversionen av Diablo 3. När jag gick därifrån gjorde jag det med ett sug efter att kunna casual-spela mitt favoritspel tillsammans med vänner i soffan och över internet. Mitt hjärta kommer dock alltid att slå ett slag extra för PC-versionen. Det är där min huvudsakliga Diablotid kommer att investeras, trots konsolversionen och dess fördelar. Åtminstone känns det så nu, i två och en halv vecka till.

Konsolversionen av Diablo 3 släpps till PS3 och Xbox360 den 3 september och förväntas kosta omkring 400-500kr, dvs något mindre än övriga konsolspel.