Skills i Diablo 3
Blizzard har ännu en gång gjort om systemet för hur skills fungerar. Efter att ha testat spelet internt kom de fram till det dåvarande systemet missbrukades av speltestarna som dumpade sina poäng i enstaka skills, respeccade vid upplåsning av nästa nivå och dumpade återigen poängen i nästa skill, ungefär på samma sätt som i Diablo 2. Just detta ville Blizzard komma ifrån då det helt enkelt (trots våra nostalgiska minnen från Diablo 2) inte byggde på bra spel-mekanik.
Istället för 7 aktiva skills har vi nu bara 6. Och inte nog med det. Även traits har tagits bort ur spelet och gjorts om till passiva skills (max 3 aktiva åt gången).
Alla karaktärer börjar med 2 aktiva skills. De återstående fyra aktiva skillsen blir upplåsta på nivåerna 6, 12, 18 och 24. De tre passiva skillsen på nivåerna 10, 20 och 30. Med andra ord bör du ha låst upp alla färdigheter som går att låsa upp när du klarar svårighetsgraden normal. Dessa skills, passiva och aktiva, kan du sedan kan byta ut och använda hur du vill.
Resonemanget bakom detta är som sagt att ta bort Diablo 2 tänket där man sparade sina poäng för att dumpa dem i bättre färdigheter längre ner i skillträdet. Med det nya systemet kan du ostört testa dig fram till vilka färdigheter du tycker bäst om utan att behöva oroa dig för att slösa poäng.
I videoklippet nedan förklarar Jay Wilson på ett ingående sätt hur systemet fungerar och ger oss de bakomliggande orsakerna till det nya systemet.