Patch, PvP-ranking & kritik mot Diablo 2
Morgondagens patch (Patch 1.0.3b) bjuder inte på några revolutionernade nyheter utan består mestadels av bugfixar. Fullständiga patch-noteringar hittas på Blizzards forum.
I övrigt meddelar Blizzard att Diablo 3:s kommande PvP-system har tydliga likheter med rankingsystemet för StarCraft 2, som i sin tur bygger på ELO, ett ranking-systemet för professionella schack-spelare.
More specifically, based off of your win/loss record. It’s not dissimilar from the matchmaker found in StarCraft II, which is based off of the Elo system used for Chess championships. Your win/loss and who they were against determines a ’skill rating’, which is used to match up against other players of a similar rating. The intent is to get an even/fair match. Regardless of any individual factors like build, gear, or player ability, you’ll find some equilibrium where you’re facing off against players that you’re about as likely to beat as you are to lose. If getting better gear raises your abilities then you’re simply matched against players of a higher rating. Changing builds or just getting better at PvP could have the same effect. But regardless if you move up or down you’re ultimately still netting around a 50/50 win/loss as you’re always matching against similarly rated players.
Den drygt en timme långa podcasten på Diablo Incgamers tar bland annat upp ämnen som twinking och hur majoriteten av spelarna har förstört spelet för sig själva genom att frivilligt använda sig av ”genvägar” som auktionshuset eller exploits i syfte att powerlevla. Man jämför även Diablo 3 nuvarande stadie med Diablo 2:s initiala brist på den perfektion som vi minns spelet för, som kom först flera år efter spelets lansering i samband med patcher och expansion.