Musiken i Diablo 3 – Del 2
Mannen som har tagit över ansvaret för musiken efter Matt Uelmens arbete med Diablo 1 & 2 heter Russel Brower och har tidigare jobbat med titlar som World of Warcraft och StarCraft 2. För ett par år sedan kontaktades han av ett oroligt fan som ville reda ut några frågetecken kring musiken i Diablo 3.
Hej, mitt namn är Peter och jag har varit ett Blizzard-fan sedan urminnes tider. Jag är bara nyfiken på hur det går med musiken till Diablo 3? Anledningen till att jag är nyfiken är pga mina tankar som jag delat med mig av på ett forum.
Jag vill inleda med att be om ursäkt för den kritik jag riktat mot musiken jag har hört från Diablo 3 (vilket är mycket lite). Jag sa några saker som jag egentligen inte har rätt att säga men om jag inte misstar mig är den nya The Overture väldigt olik musiken i Diablo 1 & 2? Jag är orolig för att detta kan vara fallet och jag hoppas att du kan försäkra mig om att det bara är en liten glimt av någonting större och att musiken i Diablo 3 är mer lik den i Diablo I och Diablo II?
Och såhär svarade Russel:
Hej Peter! Tack för dina tänkvärda ord. Jag är verkligen glad över att höra hur mycket du bryr dig om Diablo-serien och dess musikaliska arv. Om det ger dig någon ”trygghet” kan jag säga att jag introducerades för Blizzards spel redan 1997 i samband med Diablo 1, vars musik hänförde mig… Matt Uelmen hade lyckats skapa något originellt, vilket är sällsynt i dessa dagar. Stilen var djärv och helt oväntad, men fungerade ändå mycket bra.
Angående musiken i Diablo 3 är allt jag kan säga är ”du inte hört ett skvatt än!”
The Overture skapades för att göra ett stort intryck på både nya och befintliga fans och för visa att det verkligen var nästa kapitel i serien. Vad som inte framkom i samband med The Overture var att när Diablo 3 tillkännagavs var det via en gitarrist som på en 12-strängad gitarr framförde de klassiska Diablo ackorden. Inte ett tal, inte en video, inte ett pressmeddelande men MUSIKEN. Den ikoniska musiken! Jag är mycket stolt över detta ögonblick, eftersom det inte bara säger mycket om hur stort D1, D2 och D2X musik är, men också hur viktig och igenkänd spelmusiken har blivit.
Slutligen, om du lyssnar på Matts musik i D2X Lord of Destruction hör du inte bara de flesta tematiska materialen från The Overture, utan också ”Wagner”-orkestrering. Självfallet utforskade Matt nya musikaliska uttryck parallellt med händelseutvecklingen och berättelsen i spelet. Jag tror att när du en vacker dag spelar D3 kommer du att höra hyllningarna till den ikoniska musiken-stilen på alla de rätta ställena.
Mer än så törs jag inte säga eftersom jag inte vill ge från mig några spoilers … Men jag hoppas att du kommer hålla ögonen öppna när vi ger ut mer information (och musik) i framtiden.
Ovan nämnda The Overture finns att lyssna på i den första delen av vår serie om musiken i Diablo 3. Idag tar vi oss an två nya stycken, närmare bestämt den första och den andra versionen av Tristram Cathedral.