Massiva läckor om Blizzard och Diablo IV

Kotakus Jason Schreier är känd för sin träffsäkerhet när det kommer till rapportering av läckor och insiderinformation från företag som vanligtvis aldrig läcker.

I sitt senaste reportage tar han oss bakom kulisserna hos självaste Blizzard. Denna matiga best till artikel kan mycket väl vara det mest intressanta som serverats oss Diablo-fans på flera år. Informationen som presenteras hänvisas till källor som består av dels före detta men också nuvarande anställda hos Blizzard.

Intressant läsning utlovas till den som orkar att ”stay awhile and listen”. Några av de många höjdpunkterna är bland annat:

  • Project Hades: en numera skrotad version av Diablo IV som påminde om Dark Souls och spelades i förstapersons perspektiv. Utvecklingen pågick mellan 2014–2016 och leddes av Reaper of Souls designer Josh Mosquiera. 
  • Project Fenris: Sedan 2016 har Blizzard jobbat på en ny version av Diablo IV. En uppföljare som enligt källor ska gå tillbaka till rötterna och spelas ur ett isometriskt perspektiv. Spelet ska vara mörkt, äckligt och utvecklas enligt mottot ”Embrace the darkness”. Enligt rykten kan vi förvänta oss en release tidigast 2020.
  • Många utvecklare på Blizzard ser fram emot att ta sig an mindre projekt och istället för att harva på samma spel i 7–10 år, lyfta befintliga Blizzard-spel till mobila enheter.
  • Ett Pokemon Go-liknande spel med Warcraft-tema ska enligt rykten befinna sig under utveckling. 
  • Diablo: Immortal utvecklas av Blizzards nyinstiftade inkubationsavdelning och Kinesiska Netease. Spelet var ursprungligen menat endast för den Kinesiska marknaden.
  • Utvecklingsteamet för Diablo IV är helt skilt från utvecklingsteamet för Diablo:Immortal. 
  • Det råder en påstådd oro hos Blizzards anställda att företaget sakta men säkert håller på att Activision:iseras och att man tvingas skära i marginalerna där besparingar går att göra.

Så här reagerar Rhykker på artikeln när den publiceras under hans livestream.