Krönika: Kontroversen kring RMAH
I samband med offentliggörandet av auktionshuset för riktiga pengar har en oro börjat sprida sig bland fansen. En oro över att makt kommer att kunna köpas för pengar i vårt älskade Diablo 3. Förändring har alltid en förmåga att dela in folk i två läger. På enda sidan har vi de konservativa skeptikerna som dyrkar perfektionen i Diablo 2:s brister och på andra sidan har vi de nyfikna framåtblickarna som vill se en utveckling.
Personligen tror jag inte att vi behöver oroa oss för att ett aktivt deltagande på Real Money AH kommer att krävas för att klara av den svåraste nivån i spelet. Inte heller för att hänga med item-mässigt på den konkurrenskraftiga PvP-scenen.
Den som spelar mycket kommer alltid ha ett fördel gentemot den som spelar mindre. Även om den som spelar mindre kan köpa sig bra utrustning kommer den erfarne spelaren att vinna i längden pga sin kunskap och sin erfarenhet. PvP kommer således inte påverkas i någon större utsträckning.
Systemen för att tjäna pengar på spel har alltid funnits och kommer alltid att finnas där. I Diablo 2 hade vi d2jsp.org och i WoW hade vi professionella guilds som sålde raidplatser och på så vis föremål. I Diablo 3 kommer vi ha en säker och framför allt en lättillgänglig marknad för dem som vill tjäna pengar på sitt spelande. Nu kan vem som helst gå från att vara en arbetslös gamer till att bli en arbetslös gamer som tjänar pengar.
De finns även de som retar sig på att Blizzard kommer att tjäna pengar på varje auktion. Denna irritation och missunnsamhet är för mig helt obegriplig.
Lika självklart som att ICA tar ut en vinst för varje banan de säljer är det lika självklart att Blizzard ska ha betalt för sina tjänster och produkter (som för övrigt är frivilliga att använda). Precis som alla andra företag är Blizzard ett vinst- drivande företag och det finns ingen aktör på marknaden (ebay, tradera eller ens blocket) som inte tar en avgift för listning och försäljning av objekt.
Även mäklare av fastigheter och aktier tar ut transaktionsavgifter i form av exmpelvis courtage.
Lyckligtvis för oss kommer avgiften för listning och försäljning av föremål i Diablo 3 inte vara procentuell utan en fast , oavsett hur mycket ditt föremål säljs för. Det är extremt fördelaktigt för oss fans!
Personligen anser jag att Blizzard tar ett revolutionerande steg i rätt riktning och jag är övertygad om att fler spelutvecklare kommer att haka på tåget. Om några år kommer ingame-försäljning av föremål och tjänster vara en lika naturlig del av spel som CD-Keys och Internetuppkoppling.
Det enda orosmomentet i mina ögon är de kinesiska guldfarmarna som kan komma att påverka marknaden till den grad att det blir en köparens marknad, dvs en marknad som har fler säljare än köpare och där utbudet i förhållande till efterfrågan resulterar i löjligt låga priser på även de bästa föremålen.