Inferno: end-game lösningen i Diablo 3!
Då var det bekräftat. Diablo 3 kommer att få en fjärde svårighetsnivå. Inferno!
Redan förra veckan florerade det rykten om en fjärde svårighetsnivå i Diablo 3. Dessa rykten bekräftades idag av Blizzards representanter på Gamescon-mässan.
Så vad är inferno och vad kan vi förvänta oss av den nya svårighetsnivån?
Inferno är alltså den fjärde och sista svårighetsgraden för dem som har levlat upp sina karaktärer till maxleveln 60. Först då kan man låsa upp den nya svårighetsgraden. Enligt Jay Wilson kommer leveln för varje monster i Inferno att vara minst 61, vilket i sig gör den till en stor utmaning för spelaren.
Jämför detta med Diablo 2 där spelaren kunde levla upp sin karaktär till lvl 99, men den högsta leveln för monster bara var 85.
Monster i inferno blir inte bara tuffare level-mässigt. De kommer också att få ökad skada, hälsa och aggro-nivåer. Som om det inte räckte kommer de också att få tillgång till fler farliga skills och förmågor.
Tanken bakom inferno var att Blizzard ville ha ett end-game läge där hela spelet var genomspelbart för att slippa farma samma områden som i Diablo 2 (baal-runs etc). Inferno kommer att vara ”mycket svårt och mycket utmanande” även för de mest dedikerade spelarna.
Belöningarna i Inferno kommer att vara värda besväret. Vissa rustningar, vapen och föremål kommer att vara exklusiva för Inferno och många andra eftertraktade objekt kommer att droppas oftare på den nivån. Några av spelets bästa runstenar kommer t.ex bara att finnas i Inferno.
Vad tycker ni om Inferno som Diablo 3:s end-game lösning? Kommer den att bli en rejäl utmaning eller kommer systemet så småningom att effektiviseras likt Mephisto och Baal-runs i Diablo 2?