Är PvP tillräckligt balanserat?

blizzardNu när releasedatumet för Diablo 3 närmar sig ställs det många frågor på forum om hur balanserat spelet egentligen är.

En del av spelet som inte fick så mycket officiellt utrymme i Diablo 1 och 2 var PvP. I Diablo 3 kommer det som bekant finnas en arena där spelare kommer att kunna mäta sig mot andra på ett mera ”städat” sätt än i de tidigare spelen.

I tidigare spel har avståndsbaserade klasser oftast haft en fördel i PvP på grund av deras manöverabilitet och rörelsefrihet i strid. En forumanvändare ställde nyligen en fråga som de flesta undrar över, nämligen hur närstridsbaserade klasser såsom Monk kommer kunna mäta sig med avståndsbaserade klasser som till exempel Wizard. Blizzards community manager för Diablo 3, Bashiok svarade:

If it’s balanced perfectly it’d be 50/50. :)

I don’t know, ranged does have a damage advantage just because … its ranged. A melee oriented class like the monk has to close the gap to do any damage, but luckily the monk has a few options to close the gap. The monk is going to be beefier though with more defense and vitality over the wizard, ideally that’d negate any extra damage the wizard is able to pull off before getting pommeled.

There isn’t a right answer, though. It comes down to skill selection, gear, and the players. Everything being equal it comes down to balance, and that should be equal as well if we do our jobs right, and if we don’t you can expect some hotfixes or patches to try to make it that way. ;)