Du är inte inloggad.

#1 2018-11-03 15:14

kajan
Admin
Från: Stockholm
Registrerad: 2011-10-16
Hemsida

Diablo: Immortal släpps till mobila enheter

När blotta kvarten återstod av öppningsceremonin på BlizzCon hade man fortfarande inte nämnt Diablo. Fansen började skruva på sig eftersom man visste att något stort var på gång. Plötsligt hände det.

Wyatt Cheng, Principal Game Designer för Diablo, klev upp på scen och presenterade Diablo: Immortal -- ett helt nytt Diablospel uteslutande för iOS och Android-enheter.

Mottagandet hos Diablo-communityn blev minst sagt svalt. Publiken på plats visade sitt missnöje genom att bua åt Wyatt som förklarade att man inte planerar att släppa spelet till något annat än mobila enheter. Under frågestunden frågade en man iklädd Diablo-tröja huruvida Diablo: Immortal bara var ett försenat Aprilskämt

Även reaktionerna och kommentarerna på YouTube för nedanstående filmklipp är negativa. Vad sägs om att trailern hittills har fått 7000 likes och hela 200 000 dislikes?

Den anrika spelsajten Kotaku anser att BlizzCon-demot känns aningen simplifierat. Andra anklagar Diablo: Immortal vara en om-modellering av samarbetspartners NetEase Games tidigare spel Endless of Gods. Twitter rasar, Reddit rasar och kommentarerna på Diablos Facebooksida är allt annat än uppmuntrande.

#2 2018-11-03 16:59

Enkeria
Medlem
Registrerad: 2011-11-07
Hemsida

Re: Diablo: Immortal släpps till mobila enheter

Tråkigt att de högre uppsatta hos Blizzard inte kan tänka som fans, eller ber utvecklarna att lyssna på vad fansen önskar sig.

Det har varit ett sorgset dygn, jag fick knappt någon sömn på grund utav öppningscermonin som jag försökte se kort efter den gick live.

Jag har försökt lugna lite folk på officiella Diablo-forumet. Oavsett kommer mobilmarknaden håva in duktigt med stålar, eftersom utveckling på den mobila plattformen är lägre än till exempel på PC.

Om 10 år är det kanske standard att ha spelen på mobiler enbart. Känner mig som en dinosaurie nu.

#3 2018-11-03 19:24

kajan
Admin
Hemsida

Det återstår att se om/hur själva slutprodukten blir och om kritiken och missnöjet är befogat.

#4 2018-11-04 04:15

KriegHammer
Medlem
Registrerad: 2011-10-23
BattleTag: KriegHammer#2987

kajan skrev:

Det återstår att se om/hur själva slutprodukten blir och om kritiken och missnöjet är befogat.

Spelutvecklarna, ett kinesiskt bolag som köpt "diablo-rättigheter", kör en reskin på ett av sina redan existerande spel. På tuben finns klipp på gameplay från de två spelen och de är närmast identiska. En illavarslande insikt om själva slutprodukten.

Missnöjet, som sådant, utgår väl från människor som har en känsloladdad koppling till Diablo spelen. Detta är ju utan tvekan ett fall var förväntningarna ej överensstämde med verkligheten. Blizzard framstår här i rätt dålig dager, inte minst pågrund av all hype som de själva har piskat upp.

I ett större, ekonomiskt, sammanhang så urholkas kärnan av en extremt framgångsrik produkt för kortsiktig vinst. I ambitionen att nå miljarder asiater, varav allt flera har en smartphone i fickan, offras förtroendet för ett legendariskt företag...

Om detta blir tidernas bästa spel för mobiltelefoner kommer jag utan tvekan utnyttja den lilla makt man har som konsument, och inte ladda ner denna beklagliga ursäkt för ett diablospel.

#5 2018-11-04 12:42

kajan
Admin
Hemsida

Jag tror att vi ska vara försiktiga med att ta ut vare sig det ena eller det andra i förskott. Vi får inte glömma att skaparna av Diablo-franchiset (tidigare kända som Conor och så småningom Blizzard North) från början också var en extern studio som gjorde ett gig åt Blizzard. Och visst blev det bra?

Däremot är det fullt naturligt att fans av Diabloserien går in i känslomässigt försvarsläge och kokar en fiaskohöna, utan att ens ha provat själva produkten. Det är fullt mänskligt att åsidosätta sin personliga förmåga att undersöka och analysera för att haka på flockens drev när man känner sig besviken smile

#6 2018-11-04 19:36

KriegHammer
Medlem
Registrerad: 2011-10-23
BattleTag: KriegHammer#2987

kajan skrev:

Jag tror att vi ska vara försiktiga med att ta ut vare sig det ena eller det andra i förskott.

Varför det? Slutprodukten blir som den blir oavsett vad.

Ska man alltså i alla lägen, trots sin mänskliga förmåga att undersöka å analysera, svälja det skit som serveras och tacka för det? Ja det som händer på sociala medier är ett drev, varför förekommer drev kan man fråga sig...

Det är ingen förhastad slutsats att säga: Detta är den sämsta mottagning ett blizzardspel har fått någonsin. Den negativa reaktionen kommer, som du själv säger, från diablospelarna själva. Diablo Immortal är däremot riktat till en målgrupp av konsumenter som, mest troligt och önskvärt, inte har spelat Diablo över huvudtaget.

Med allt det sagt så återstår det onekligen att se hur det blir. Finns överväldigande material och utlåtandet som talar till Blizzards nackdel, så som jag ser det. Har samtidigt inga tvivel om att detta blir en stor hit med många fler spelare än D1,2,3 sammanlagt.

Off topic: Om inget annat så är det kul att se lite liv i detta gamla forum smile

Senast redigerad av KriegHammer (2018-11-04 19:46)

#7 2018-11-05 23:49

Garage
Medlem
Registrerad: 2012-11-10
BattleTag: Garage#2106

Hur vi än vrider och vänder på det så är det ett mobilspel. Spelgenren funkar helt enkelt inte på mobil...

#8 2018-11-05 23:55

kajan
Admin
Hemsida

Garage skrev:

Hur vi än vrider och vänder på det så är det ett mobilspel. Spelgenren funkar helt enkelt inte på mobil...

Återstår att se. Jag har varken djupdykt i konkurrerande spel eller testat Diablo: Immortal men hoppas innerligt att mobilspelet blir ett bra komplement till PC att konsumera Diablo på smile

Om inte, så får vi inte glömma att andra Diablo-projekt är under utveckling. Allt utöver, som t.ex Diablo: Immortal, är bara en fet bonus wink

#9 2018-11-07 21:53

Enkeria
Medlem
Registrerad: 2011-11-07
Hemsida

Tycker det kunde varit spin-off helt och hållet utan "behovet" att spela det för att få full lore gällande allt. Nu kommer man i framtiden inte förstå mer än hälften av historierna eller referenserna om man inte pluggar upp sig på mobil-spelet. Antar videos kommer kunna förklara snabbt o lätt.