Du är inte inloggad.

#1 2016-10-17 16:01

kajan
Admin
Från: Stockholm
Registrerad: 2011-10-16
Hemsida

Rykten om Diablo 4 på BlizzCon

BlizzCon står runt knuten och spekulationerna inför årets mässa är i vanlig ordning många. Enligt vissa kan vi åtminstone förvänta oss ett tillkännagivande av att Diablo 4 är under utveckling. Andra påstår att Diabloseriens 20-års jubileum kommer att firas genom en remake av de två föregående spelen i Diablo 3:s spelmotor.

Att döma av schemat för årets BlizzCon kommer Diablo även i år att få väldigt lite utrymme både innehållsmässigt och på mässgolvet. Det finns däremot några punkter som håller drömmen, eller åtminstone hajpen, vid liv.

Konspirationen kring den feltryckta Diablo-tärning i årets goodiebag.

- En officiell Diablo t-shirt med namnet Realms of Evil.

- Diabloskaparnas Dave Breviks och Bill Ropers senaste besök på Blizzardkontoret.

Dave Breviks mystiska tweet där han hintar om att (i egenskap av rådgivare för ett hittills okänt spel) ta Diablo-genren till nya höjder.

Den nyfikne kan djupdyka i detaljerna hos Eurogamer. Vad tror du om Diablo och spelets närvaro på BlizzCon? Vilken teori känns mest rimlig och varför?

#2 2016-10-18 14:42

Shinee
Hedersmedlem
Registrerad: 2011-10-25
BattleTag: Shinee#2964

Re: Rykten om Diablo 4 på BlizzCon

Rhykker har i denna video gjort en annalys om alla rykten och detaljer om Diablo inför Blizzcon. Jag tror han har helt rätt i att David & Bill är där enbart som gäster inför 25års-firandet. Det de mesta spekulationerna har missat angående en expansion till Diablo 3 är att Blizzard redan har bekräftat att de hade planer på en expansion, men lade ner det. Det materialet som fanns redan utvecklat, det har laggt på efterhand i de senaste patcharna, som nya områden etc.
Jag själv tror inte på några nya nyheter till Diablo-världen denna gång.

#3 2016-10-18 15:02

kajan
Admin
Hemsida

Ungefär samtidigt som jag publicerade nyheten bekräftade både Brevik och Roper att det INTE handlar om något Blizzrd- eller Diablorelaterat.

http://www.diabloii.net/blog/comments/d … -no-diablo

#4 2016-10-18 15:10

Rasmous
Medlem
Från: Tjörn
Registrerad: 2012-02-28
BattleTag: Rasmous#2662

Tråkigt att höra, men vi får se vad Blizzard har att komma med då de utlovat "a surprise...or two" wink

#5 2016-10-18 15:29

Shinee
Hedersmedlem
Registrerad: 2011-10-25
BattleTag: Shinee#2964

Angående förhoppningar om Diablo 4: "There's been a development and it may not be the one you're hoping for. David Brevik has said he's not working on Diablo now or in the near future."

Blizzard är idag inte det Blizzard var för 10-15 år sen. Idag är Blizzard uppköpt av Activision vilket innebär att man lägger utvecklingskostnaderna där man tror sig göra mest vinst. Inget konstigt med det, så är marknaden idag. Men hur maximerar man vinsten? Förr så utvecklade man ett spel, sålde X antal exemplar och fick inkomsterna därifrån. En extra inkomst kunde komma från saker runt spelet som såldes. Men idag har allt flera spel mer raffinerade sätt att få folk att betala ännu mera, det med det som kallas "microtransaktioner". Det kan få spelare att betala/investera lågt över 100Euro per månad. En helt annorlunda affärside änn förr. Det är ditt allt flera spelutvecklare går, det är där de stora pengarna finns att hämta. Man ser att allt flera av Blizzards spel lägger sig åt det hållet, se bara på World of Warcraft och Heartstone (Owerwatch och Heros of the Storm vet jag inget om).

World of Warcraft är idag ett spel som defineras som B2P (Buy to Play), och även 2xB2P (expansionen också). Även F2P (Fee to Play) vilket är månadsavgiften. Därefter är det även P2W (Pay to Win) då du med riktiga pengar kan köpa in-game Gold (ca 72,000 Gold för 30 Euro), du kan köpa i obegränsade mängder. Men spelet är gammalt och Activision kramar ut det sista de kan ur spelet.

Diablo 3 är enbart B2P, men i början när AH fanns så var den ett enormt P2W. Bara riktiga pengar kunde göra dig riktigt konkurrenskraftig. Idag har Diablo 3 inte någon inkomst, men de håller spelet ändå igång med nya patchar.

Nästa spel Blizzard gör lär vara ett där de kramar ur maximalt med pengar varje månad ur spelarna. Jag klandrar inte dem för det, för det är ren affärstänkande. Det gäller att hitta ett koncept dit spelarna lockas, sen se till att de vill investera ännu mera för att få det där riktigt speciella i spelet, hela tiden.

Samtidigt finns det en stor skara av spelare, de där som spelar "7/24", spelare som oftast inte har arbete eller inte utbildar sig. Dagdrivare eller slackers, spela roll vad de kallas för. Men de verkar vara många i världen, de har inte så mycket pengar heller. Men de vill ha spel, helst gratis. I dessa spel kan de vara något, uppnå något som arbetande eller studerande spelare inte kan uppnå. Varför jag nämner den gruppen är för att den gruppen inte är intressan för spelutvecklarna, det för att de inte investerar pengar till spelet. Den gruppen må vara otroligt aktiva och krävande i spelens "community" och skriker oftast högst, men indirekt så är det enda de oftast kräver att "få vara något i spelet", ett "något" som studerande och arbetande spelare inte skall kunna få, eller inte kan vara.   

Med det vill jag komma till att vi lär få se nya spel från Blizzard, nya spelvärldar, men att de inte kommer att vara som förr. Spelen kommer allt mera vända sig till dem som har en inkomst, allt mera gynna dem med stor plånbok, för det är ändå det som räknas: Hur mycket du spenderar i spelet.

#6 2016-10-18 16:41

Indo
Medlem
Från: Borås
Registrerad: 2014-02-26
BattleTag: Indoctor#2804

Jo, det ligger nog mycket sanning i det du säger

#7 2016-10-18 19:07

kajan
Admin
Hemsida

Jag kan inte annat än instämma i det Shinee skriver.

Diablo är i dagsläget Blizzards enda spel som (åtminstone i västvärlden) saknar intjäningsmodell utöver box-sales. I asien där marknadsmodellen ser annorlunda ut är Diablo 3 ett free to play. Huruvida det kan uppbära drift- och utvecklingskostnaderna för D3 är okänt.

Jag tror heller inte att Blizzard kommer ge sig in i MMORPG-genren igen. De försökte redan med "Project Titan", som blev "Overwatch". Det är inte så att WoW i sig är dött och ett dåligt spel. Det är bara den subscription-baserade marknadsmodellen för MMORPG som är död och ur tiden.

Spelmarknaden idag ser annorlunda än för 10-15 år sen, precis som Shinee beskriver det. En sak är däremot säker.

Blizzard har ett starkt och välkänt varumärke i sitt Diablo. De kommer aldrig att överge ett så starkt "brand". Frågan är bara i vilken skepnad vi får avnjuta ett Diablo-spel nästa gång. Personligen hoppas jag på ett Free-2-play spel med mikrotransaktioner. Varför? Jo, av den enkla anledningen att F2P-spel lämnar bevisbördan och kvalitetskravet på tillverkarna. De MÅSTE skapa ett så pass bra spel att folk vill betala för det frivilligt snarare än köpa ett spel pga dess hype/rykte bara för att bli besvikna på produkten (som Diablo 3 var då det lanserades).

#8 2016-10-18 23:53

Zantor
Medlem
Från: Skåne
Registrerad: 2013-04-07
BattleTag: ZantorSwed#2307

Jo det är nog sant de ni skriver Shinee och Kajan, men det finns några saker jag vill lägga till.
Det finns många fler speltillverkare därute så konkurrensen bland dem blir hårdare.....
Själv tycker jag att Diablo har varit väldigt prisvärt för mig om man räknar kostnaden/ timmar spelade...snart får Blizzard betala mig!!!
Det finns fler modeller man testar vad gäller betalning..ett några indiutvecklare tittar på är att man betalar för varje "act" man spelar, liknande modell finns redan i böckernas värld.

Personligen tilltalar inget spel mig om jag vet att jag kan bara betala mig igenom spelet så klarar jag det, hur kul är det och var i ligger utmaningen?

En annan sak är också  att det har blivit mycket billigare att få ut spelen. Idag behöver de inte bränna skivor och skicka ut i fina lådor utan man kan "tvinga" folk att bara ladda ner dem.....

Slutligen måste man tänka på att kostnaden måste passa massan, har svårt att tro att man bara kan rikta in sig på de med de "feta plånböckerna" då blir det alldeles för få spelare......

Man får väl beställa snes min, 30 klassiska spel från nintendo för 795kr och alla F2p :-)

#9 2016-10-24 16:13

Enkeria
Medlem
Registrerad: 2011-11-07
Hemsida

https://clips.twitch.tv/nl_kripp/OddStorkKeepo

Jag litar dock inte på människan.

#10 2016-10-25 19:06

Zantor
Medlem
Från: Skåne
Registrerad: 2013-04-07
BattleTag: ZantorSwed#2307

Är det så här man skapar hype? lol!! Hur många dagar är det kvar.....

#11 2016-10-26 12:17

Raccoon
Medlem
Från: Huddinge
Registrerad: 2012-02-17
BattleTag: Raccoon#2771

4e e det väl?

#12 2016-11-03 00:39

Enkeria
Medlem
Registrerad: 2011-11-07
Hemsida

Blizzard Entertainment is seeking an exceptionally skilled and passionate senior character artist for its next hit game!

As part of the character team you will work with concept artists, animators, designers, and engineers to create characters, creatures, and weapons in the Diablo universe. The ideal candidate understands that character work does not end in ZBrush, and can texture, surface, and optimize just as well as they can sculpt. We hire people who collaborate well with equally passionate developers and share our love for video games.

http://eu.blizzard.com/en-gb/company/ca … id=160010T