Du är inte inloggad.

#1 2013-03-27 06:25

AadooooLE
Medlem
Registrerad: 2012-02-17
BattleTag: BUBBABADJOOO#2187

Wave of Light - Explosive Light = Brutal men lite problem.

Okej så jag har lekt lite med Wave of Light och, ja vad ska man säga, mållös, en av den bästa skillen för munken. Den var ok förut, nu är den gudomlig.

Problemet är när man träffar på elites med reflect damage. Jag dog rätt och slätt på Mp3 när reflect vad på. Så jag köpte en Skorn med LS. Går in och testar på samma level, (MP3) boom, dör lika lätt. Men vilken runa! OMG. Allt smälter omkring dig när du får in crit. Allt bara försvinner. yikes Jag gillart.

Hur mycket vitalitet behövs för att klara av en reflect hit? Just nu har jag runt 30k

Problemet är ju detta: "Release bursts of energy that deal 914% weapon damage as Holy to nearby enemies". Har du elites runt omkring dig och när du precis ska landa en crit av wave of light och dom precis i det ögonblicket sätter på reflect så är du död. Jag har märkt att träffar jag 3 elites dör jag, lyckas jag bara träffa 2 så får jag mycket skada men jag överlever.

Jag vill undvika att använda serenity.
Eller är det så att det är den stora nedsidan med runan till denna skillen? Att man måste lurpassa runt eliten tills reflecten är borta och sen döda alla med en hit?

Nu vet man ju hur Demon Hunters har kännt sig med reflect damage. big_smile

Kör jag med dom andra runorna så kan jag lätt köra MP5-6. Det är just denna runan jag bara dör av. Tips?

Senast redigerad av AadooooLE (2013-03-28 13:55)

#2 2013-03-27 07:01

Fenix
Medlem
Från: Halmstad
Registrerad: 2012-05-09
BattleTag: Fenix#21387

Re: Wave of Light - Explosive Light = Brutal men lite problem.

Kolla min profil, jag kör wave of light build med skorn. Jag har inga problem alls med reflect dmg, möter jag ett sånt pack så får jag tillbaka mer liv än vad det kostar tack vare min lifesteal och jag kör nästan bara på MP10.

Efter att ha kollat på din profil så förstår jag inte riktigt hur och varför du dör på reflect dmg, din lifesteal borde med råge kompensera för reflect dmg.

Senast redigerad av Fenix (2013-03-27 07:03)

#3 2013-03-27 14:03

AadooooLE
Medlem

Fenix skrev:

Kolla min profil, jag kör wave of light build med skorn. Jag har inga problem alls med reflect dmg, möter jag ett sånt pack så får jag tillbaka mer liv än vad det kostar tack vare min lifesteal och jag kör nästan bara på MP10.

Efter att ha kollat på din profil så förstår jag inte riktigt hur och varför du dör på reflect dmg, din lifesteal borde med råge kompensera för reflect dmg.

Förlåt jag var nog lite otydlig i inlägget, ber om ursäkt.

Wave of Light - Explosive Light. Kasta den när ett elite pack har på reflect dmg och du vet med dig att du kommer träffa 3 av dom.

Så som jag har förstått runan rätt och som jag har sett, så skickas det ut ett fast antal blåa munkar omkring dig när du kastar spellen. Jag tror det är 12 stycken.

Varje sådan blå munk delar ut 914 weapon damage. Träffar du låt oss säga, (tur eller otur, du kan missa att träffa monster med skillen för den tar inte allt runt omkring dig) som ett exempel 4 elites så borde det bli 3656 weapon dmg om kalkylatorn inte felar.

Det är sjukt mycket damage på en och samma sekund. Räknar du även med crit i träffen ja, då dör du om reflect är på och du träffar 4 monster.... Ta t ex seven sided strike som delar ut 1777 dmg som bas över 7 träffar.

Därav tror jag inte du får tillräckligt med life steal. Så det är det jag undrar om min Vitalitet är alldeles för låg för denna skillen, just nu har jag 30k.

Senast redigerad av AadooooLE (2013-03-27 14:09)

#4 2013-03-27 16:31

Fenix
Medlem

Men det ska ju inte spela nån roll om du gör 100 i dmg eller 100 000 i dmg med lifesteal vs reflect dmg. Har du 6 % lifesteal och 5 % reflect dmg så får du ju ändå tillbaka mer liv än vad du förlorar oavsett hur mycket eller lite skada du gör.

Bara ett exempel här men när jag slänger på wave of light så får jag mer liv än vad jag förlorar mot alla reflect pack jag mött. Sen beror det ju också på armor, res mm  såklart.

Men kontentan av det jag försöker säga är ju mer dmg du gör mot dina reflect mobbs desto mer skada tar du men du får samtidigt tillbaka mer liv så de båda ska ta ut varandra.

PS:  Körde några rundor med explosive light nu i eftermiddag och märkte inga problem alls med reflect dmg packs, dock så känns det som att empowered wave gör mer skada/ spirit spend trots allt.

Senast redigerad av Fenix (2013-03-27 16:48)

#5 2013-03-27 18:10

AadooooLE
Medlem

Det är det jag tycker är så himla konstigt, det var därför jag införskaffade en skorn med hyffsat hög LS. Jag klarar MP 0-1-2. MP3 är det som att gå in i en vägg.

Jag kan köra dom andra runorna utan problem alls på högre MP, dock inte explosive light.

Då är det 3 saker som behöver förbättras: Life, Armor, Resist.

Jag sitter på:
Life: 30k
Armor: 4282
Resist: 590

Och vilket borde man satsa på då, först och främst? Jag kan köra med STI istället för Exalted soul för att öka armorn än mera och då hamnar jag på 5763 Armor. Väljer jag den så kommer jag bara köra empowered Wave för som du säger ger mest skada per spirit spend.

Men det är ju så kul att använda explosive light sad

Tack iallafall att du tar dig tid att svara.

#6 2013-03-27 21:19

Fenix
Medlem

Jag lägger till dig i friendslist så kan vi testa lite tillsammans och se om vi kan komma fram till nåt bra.

#7 2013-03-27 22:11

Adorme
Medlem
BattleTag: Adorme#2568

Jag kan inget om munkar och vet inte riktigt vilka skills ni snackar om, men jag tänkte bara komma med en liten kommentar om ert resonemang om LS. Ni får inte glömma att LS är reducerat med 80% i inferno. Att säga att man alltså alltid bör få tillbaka liv om man ligger på 6% LS mot ett pack som reflectar 5% är alltså fel. För att nettoeffekten av ett slag ska vara positiv så måste man alltså reducera den reflekterade skadan med 80% genom resistans, armor osv.
Jag skulle gissa på att fenix helt enkelt har högre resistance och armor och därför klarar av att slå på ett reflectande pack.

Som sagt så har jag ingen koll på munkar och ni får ursäkta om den här kommentaren inte hade med ert resonemang att göra. Tänkte bara flika in detta ifall det skulle vara något som ni inte har tänkt på. smile

#8 2013-03-27 23:27

Fenix
Medlem

Adorme skrev:

Jag kan inget om munkar och vet inte riktigt vilka skills ni snackar om, men jag tänkte bara komma med en liten kommentar om ert resonemang om LS. Ni får inte glömma att LS är reducerat med 80% i inferno. Att säga att man alltså alltid bör få tillbaka liv om man ligger på 6% LS mot ett pack som reflectar 5% är alltså fel. För att nettoeffekten av ett slag ska vara positiv så måste man alltså reducera den reflekterade skadan med 80% genom resistans, armor osv.
Jag skulle gissa på att fenix helt enkelt har högre resistance och armor och därför klarar av att slå på ett reflectande pack.

Som sagt så har jag ingen koll på munkar och ni får ursäkta om den här kommentaren inte hade med ert resonemang att göra. Tänkte bara flika in detta ifall det skulle vara något som ni inte har tänkt på. smile

Det med 5 och 6 % var ett exempel inget annat, resonemanget i stort är den att förlorar man inget liv med tex 100 K dps mot reflekt dmg så gör man inte det heller om man gör 1000 k dps mot samma mobbgrupp. Detta eftersom reflekt dmg och lifesteal följer varandra linjärt.

Senast redigerad av Fenix (2013-03-27 23:29)

#9 2013-03-28 13:56

AadooooLE
Medlem

Visar en liten video snutt på hur det ser ut.

http://youtu.be/zBwr4KP6kMc

#10 2013-03-28 17:23

joelit
Medlem
Från: 127.0.0.1
Registrerad: 2012-11-28
BattleTag: jooeli#2717

Kan det vara så att du behöver få upp livet lite och få större EHP-pool? Kan vara någon fel i spelmekaniken.