Du är inte inloggad.

#1 2012-03-11 20:39

kajan
Admin
Från: Stockholm
Registrerad: 2011-10-16
Hemsida

Blizzard öppnar upp för hardcore RMAH

blizzardAuktionshuset för riktiga pengar har sedan länge varit avsett för softcore spelare. Många menar att den främsta orsaken till detta är komplikationerna som kan uppstå när riktiga pengar går förlorade i samband med att en karaktär dör.

Vems är till exempel ansvaret om en karaktär värd hundratals kronor går förlorad pga att uppkopplingen strular? Med den stundande releasen av Diablo 3 öppnar nu Jay Wilson upp för möjligheten att göra auktionshuset för riktiga pengar tillgängligt även för hardcore-spelare, om efterfrågan finns.

Always wanted a genuinely hard but fun game. I truly think hardcore D3 will bring that. Any chance at RMAH on hardcore?

If there is a demand for it we'll consider it.

#2 2012-03-11 21:08

kuralex
Medlem
Registrerad: 2011-12-05

Re: Blizzard öppnar upp för hardcore RMAH

det säger han nog bara för att folk ska sluta tjata. får se om det händer, tror inte det dock

#3 2012-03-11 22:42

WaXsMoKe
Medlem
Registrerad: 2012-03-03

Hmm det låter lite väl riskabelt att ge sig in det - för blizzards del. Hur många kommer inte begära refund efter påhittade dödsanledningar med mera?

Lite off topic - Är där nån som vet hur det blir för softcore - kommer de att resetta karaktärer och dylikt som vid ladder resets eller kommer man alltid ha ced karaktär?
För isåfall blir det samma dilemma om ens karaktär försvinner där med.

#4 2012-03-11 22:44

Noob72
Medlem
Registrerad: 2012-02-21
BattleTag: Yaman#1815

Rätt enkelt att införa regeln att inga refounds kommer att hända. Oavsett anledning

#5 2012-03-12 00:54

virgol
Medlem
Registrerad: 2011-11-23

WaXsMoKe skrev:

Hmm det låter lite väl riskabelt att ge sig in det - för blizzards del. Hur många kommer inte begära refund efter påhittade dödsanledningar med mera?

Lite off topic - Är där nån som vet hur det blir för softcore - kommer de att resetta karaktärer och dylikt som vid ladder resets eller kommer man alltid ha ced karaktär?
För isåfall blir det samma dilemma om ens karaktär försvinner där med.

Känns som ganska fail att inte ha RMAH för HC - då öppnar de ju upp för tredjeparter ändå. Borde väl vara ganska lätt att vara tydlig med att inga refunds gäller.

Och angående din andra fråga - karaktärer har ju aldrig "försvunnit" i Diablo 2 resets - bara "flyttats" till non-ladder... Nu vet jag inte om de ens kommer ha ett laddersystem i D3, men isf borde de väl ha en RMAH för nonladder, och ett för ladder? Har dock inte hört något om det.

#6 2012-03-12 01:05

rav
Medlem
Registrerad: 2012-03-06

Är det bara jag som helt saknar intresse för RMAH?

#7 2012-03-12 01:07

Piketen
Medlem
Registrerad: 2012-02-17

rav skrev:

Nej då. Jag är på samma nivå. Fram tills hela asien har farmat sönder spelet och maxat RMAH så finner jag inget intresse i budgivningen. Vill bara inskaffa det bästa av det bästa sen.

#8 2012-03-12 10:12

Serendipity
Medlem
Registrerad: 2012-02-17

Piketen skrev:
rav skrev:

Nej då. Jag är på samma nivå. Fram tills hela asien har farmat sönder spelet och maxat RMAH så finner jag inget intresse i budgivningen. Vill bara inskaffa det bästa av det bästa sen.

Bra då att Asien inte ligger i Europa.

#9 2012-03-12 11:27

Enkeria
Medlem
Registrerad: 2011-11-07
Hemsida

Serendipity skrev:
Piketen skrev:
rav skrev:

Bra då att Asien inte ligger i Europa.

Finurliga är med Asien, de har många bra hackers wink

Sedan kan RMAH bli en guldgruva! Sälj sälj sälj!

#10 2012-03-12 15:49

zacke10
Medlem
Från: Sundsvall
Registrerad: 2012-02-22
BattleTag: zacke10#2287

Jag har tänkt sälja saker så jag täcker kostnaderna för spelet smile Då är jag nöjd. Som att få ett gratis spel nästan!

#11 2012-03-12 20:32

Askelsson
Medlem
Från: Frändefors
Registrerad: 2012-03-12

Det här är något jag är väldigt starkt emot. Jag anser att man aldrig ska blanda in riktiga pengar i spel av den här typen(det är ok i spel om pengar såklart). Detta är en av anledningarna till att jag är orolig till att D3 kan floppa. Jag har några anledningar till varför jag tycker som jag gör.

1. Det kan skapa klyftor mellan spelare. Att köpa de starkaste vapnen för sin level snabbar både upp ditt fortsatta spelande i och med att du får en bättre karaktär, samt gör att du blir starkare än dina motståndare i pvp.

2. Det är orättvist, särskilt för barn. Innan har spelen varit rättvisa genom att de vapen som finns i spelet bara kan hittas och bytas mot andra vapen eller utrustningar, vilket har inneburit att om man vill ha ett bra föremål måste man ut och farma ett annat föremål att byta med eller hitta det man vill ha. De som har pengar  kan direkt  köpa de vapen de vill samtidigt som de flesta vanliga spelare (och barn) måste leta vapen väldigt länge innan de kan mäta sig med de mer förmögna i bland annat pvp. Man kan inte säga att det handlar om prioriteringar vad gällande det man lägger pengar på, vissa har inte råd hur mycket de än vill ha utrustningen.

Särskilt bland barn som spelar spelet kan det bli jobbigt. Låtsas om att det går 10 barn i en klass vilka alla spelar D3. 7 av barnen får låna föräldrarnas kreditkort för att de tjatar och kan skaffa sig en tydlig fördel mot de barn som inte får det. Detta gör att de barn som får pengar ständigt kommer att ha bättre karaktärer i ett spel som hade kunnat vara upplagt så att alla barn har relativt lika villkor. Det beror givetvis även på hur mycket barnen får spela hemma. Men de som inte får spela så mycket kan inte farma vapen till den grad att de kan mäta sig med de andra.

3. Är det många som vill ha samma vapen blir det stark konkurrens vilket gör att auktionspriserna stiger högt, vilket kan leda till orimligt höga priser för viss sorts utrustning, vilket skapar ännu större klyftor mellan spelarna. DOCK kan man vända på ägget och hoppas att Blizzard ser till att inte dropraten blir för låg på vissa vapen så att det kan hamna fler vapen på marknaden, vilket späder ut priserna. Detta innebär också att gemene spelare har större chans att hitta vapen och sälja dem i spel.

4. Som TS skriver är det själklart ett problem om en karaktär med mängder av pengar spenderade på sig försvinner. Vem bär ansvaret och vart tar pengarna vägen? Hundratals kronor försvinner givetvis inte utan hamnar hos Blizzard i utbyte mot (antar jag) spelvaluta likt den sorten som finns i facebookspel. Detta innebär att om det inte finns några bevis för att de pengar du lagt på gubben försvunnit på grund av Blizzards mjukvara eller en olycka så tjänar endast Blizzard på detta. Något som kan utnyttjas av Blizzard om man är väldigt konspiratorisk.

En lösning skulle kunna vara att teckna en sorts försäkring som innebär att du får ut ett värde vid försvinnande av en karaktär, men då kostar även detta pengar. Jag hoppas att Blizzard sparar en kopia på din karaktär vid inloggning och utloggning ifall olyckan skulle vara framme. En sorts säkerhetskopia helt enkelt. Detta skulle minimera risken att en karaktär med massa dyrt gear försvinner.

FÖRDELARNA med riktiga pengar är givetvis att man själv kan tjäna en riktig peng på det man säljer i spelet, så länge pengarna går att föra över till ett konto och inte måste stanna i spelet, annars tycker jag att systemet är lite märkligt. Men om man kan tjäna en hacka så är det självklart positivt för de som farmar mycket att få lite lön för mödan. För de som har pengar och lust att lägga dessa på spelet är det självklart kul att snabbt kunna få bra vapen även om det (enligt mig) tar bort en stor del av utmaningen i spelet.

Det är samtidigt tråkigt om systemet utnyttjas liknande de sätt som i WoW där folk i fattigare länder farmar gold och säljer illegalt. Detta kan utnyttjas likt barnarbete om det gäller riktiga pengar. En arbetsgivare kan sätta barn i arbete och ta i stort sett alla pengar som tjänas på farmande i sin egen ficka vilket skapar ett problem som antagligen hade kunnat reduceras om det inte fanns lika stor möjlighet att tjäna riktiga pengar på det. Det kan också säljas konton med dyra gubbar på t.ex. blocket för en hög summa vilket redan görs med wow karaktärer, vilket också stöttar arbetet med att levla upp gubbar och sälja för en stor vinst.

Jag snöade visst in mig lite på detta, ville bara klargöra mina åsikter om det här smile

#12 2012-03-12 21:01

Sumsarr
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2011-11-30
BattleTag: Sumsarr#2185

Imponerande post Askelsson! Jag vet dock inte om jag håller med dig helt och hållet:

Askelsson skrev:

1. Det kan skapa klyftor mellan spelare. Att köpa de starkaste vapnen för sin level snabbar både upp ditt fortsatta spelande i och med att du får en bättre karaktär, samt gör att du blir starkare än dina motståndare i pvp.

Förmodligen kommer just det här inte att spela någon roll. Dessa klyftor existerar i vilket fall som helst. Den enda skillnaden blir att det kommer vara en annan person som håller i Sword of a Thousand Truths medan en annan person har den andras 20 dollar. Det kommer inte att finnas fler items bara för att RMAH existerar.

Askelsson skrev:

2. Det är orättvist, särskilt för barn. Innan har spelen varit rättvisa genom att de vapen som finns i spelet bara kan hittas och bytas mot andra vapen eller utrustningar, vilket har inneburit att om man vill ha ett bra föremål måste man ut och farma ett annat föremål att byta med eller hitta det man vill ha. De som har pengar  kan direkt  köpa de vapen de vill samtidigt som de flesta vanliga spelare (och barn) måste leta vapen väldigt länge innan de kan mäta sig med de mer förmögna i bland annat pvp. Man kan inte säga att det handlar om prioriteringar vad gällande det man lägger pengar på, vissa har inte råd hur mycket de än vill ha utrustningen.

Särskilt bland barn som spelar spelet kan det bli jobbigt. Låtsas om att det går 10 barn i en klass vilka alla spelar D3. 7 av barnen får låna föräldrarnas kreditkort för att de tjatar och kan skaffa sig en tydlig fördel mot de barn som inte får det. Detta gör att de barn som får pengar ständigt kommer att ha bättre karaktärer i ett spel som hade kunnat vara upplagt så att alla barn har relativt lika villkor. Det beror givetvis även på hur mycket barnen får spela hemma. Men de som inte får spela så mycket kan inte farma vapen till den grad att de kan mäta sig med de andra.

Jag må vara en aning cynisk, men dessa orättvisor kommer alltid att existera. Någon kommer ha de bästa fotbollsskorna, pingisracket med fem stjärnor och den snyggaste mopeden. Egentligen är det inte mer än naturligt att man även ska kunna köpa virtuella föremål.
Diablo är för övrigt ett orättvist spel. När Kalle och Peter tillsammans dödar Skeleton King kommer det hända att Kalle hittar Windforce medan Peter hittar Wirt's Leg.

Värt att notera är det även att det inte spelar särskilt stor roll om någon har bättre gear än en annan. I Diablo samarbetar man.

PvP har vi relativt lite info om för tillfället, men det kommer med största sannolikhet finnas ett system som gör att man alltid möter rättvist motstånd.

Askelsson skrev:

3. Är det många som vill ha samma vapen blir det stark konkurrens vilket gör att auktionspriserna stiger högt, vilket kan leda till orimligt höga priser för viss sorts utrustning, vilket skapar ännu större klyftor mellan spelarna. DOCK kan man vända på ägget och hoppas att Blizzard ser till att inte dropraten blir för låg på vissa vapen så att det kan hamna fler vapen på marknaden, vilket späder ut priserna. Detta innebär också att gemene spelare har större chans att hitta vapen och sälja dem i spel.

Det är omöjligt att säga vad som är "orimligt höga priser". Utbud och efterfrågan kommer att styra marknaden (inget främmande koncept).

#13 2012-03-12 21:33

Askelsson
Medlem
Från: Frändefors
Registrerad: 2012-03-12

Sumsarr skrev:

Imponerande post Askelsson! Jag vet dock inte om jag håller med dig helt och hållet:

Askelsson skrev:

Förmodligen kommer just det här inte att spela någon roll. Dessa klyftor existerar i vilket fall som helst. Den enda skillnaden blir att det kommer vara en annan person som håller i Sword of a Thousand Truths medan en annan person har den andras 20 dollar. Det kommer inte att finnas fler items bara för att RMAH existerar.

Askelsson skrev:

Jag må vara en aning cynisk, men dessa orättvisor kommer alltid att existera. Någon kommer ha de bästa fotbollsskorna, pingisracket med fem stjärnor och den snyggaste mopeden. Egentligen är det inte mer än naturligt att man även ska kunna köpa virtuella föremål.
Diablo är för övrigt ett orättvist spel. När Kalle och Peter tillsammans dödar Skeleton King kommer det hända att Kalle hittar Windforce medan Peter hittar Wirt's Leg.

Värt att notera är det även att det inte spelar särskilt stor roll om någon har bättre gear än en annan. I Diablo samarbetar man.

PvP har vi relativt lite info om för tillfället, men det kommer med största sannolikhet finnas ett system som gör att man alltid möter rättvist motstånd.

Askelsson skrev:

Det är omöjligt att säga vad som är "orimligt höga priser". Utbud och efterfrågan kommer att styra marknaden (inget främmande koncept).

Svar på 1:

Nej det håller jag med dig om men jag påstår inte heller att det finns fler föremål. Det jag menar där är att en spelare med pengar med ett enkelt knapptryck kan köpa det han vill på auktionshuset istället för att leta upp vapen att byta med, vilket kostar tid då spelaren måste leta vapnet istället för att så fort rätt level är nådd, utan möda och slit bara kan köpa det. Självklart är det som du säger att en annan person tjänar 20 dollar vilket ger honom pengar för sitt slit.

Svar på 2:
Jag kände även som du när jag skrev att det alltid kommer att finnas orättvisor, men jag skrev det ändå för att få någon bra respons. Det jag tycker är att även fast det alltid finns orättvisa på olika sätt behöver man inte göra ytterligare för att förstärka den, med nya sätt. Vidare spelar det faktiskt roll vilket gear man har, särskilt om man spelar PVP. Även om man har ett system som mäter för att göra ett rättvist motstånd tror inte jag att det kommer att mäta ens gear, då olika gear är bra för olika saker, och är därför svårmätt.

Svar på 3:

Självklart är det så att marknaden styr och det har jag inte påstått något annat. Därför skrev jag att det "kan" leda till orimligt höga priser, inte att det nödvändigtvis blir så. Jag spekulerar bara utifrån vad jag tror kan hända. Det riskerar bara att bli så att några få slåss om de bästa föremålen i en prisliga vi vanliga användare inte kan hänga med i, och då tänker jag just på Hardcore spelarna. Auktionshuset tänker jag ska vara en funktion där de flesta ska kunna ha råd även med bra vapen. MEN detta vet inte jag hur det kommer att bli.

Tack för ditt svar förresten! Det är alltid kul att får respons på det man skriver. Det hjälper till att komma fram till det mest sannolika, jag tog som sagt bara rakt ur huvudet utan att tänka över varje argument särskilt länge smile